RASIONAL
|
Kanak-kanak
yang menghadapi masalah pembelajaran berupaya untuk menerima pendidikan yang
sesuai dengan kemampuan dan perkembangan mereka secara menyeluruh. Hanya sekadar mereka kurang bertindakbalas
kepada strategi pengajaran dan pembelajaran biasa. Oleh itu satu program khas perlu disediakan
untuk memenuhi keperluan murid-murid ini mengambil kira aspek-aspek seperti
masa, bahan, budaya, kelas, teknik mengajar, bantuan kepakaran dan penglibatan
masyarakat.
MATLAMAT
|
Kurikulum
kanak-kanak bermasalah pembelajaran adalah bertujuan melangkapkan kanak-kanak
yang bermasalah pembelajaran dengan kemahiran-kemahiran yang tertentu bagi
membantu mereka mencapai perkembangan yang menyeluruh. Perkembangan ini meliputi aspek-aspek intelek,
rohani, jasmani, emosi, bakat, akhlak, nilai-nilai estetika dan sosial agar
mereka boleh menjadi satu ahli masyarakat yang berguna dan berdikari.
OBJEKTIF |
Setiap orang kanak-kanak di
beri peluang dan bimbingan yang seluas-luasnya untuk membolehkan mereka:
- Menguasai kemahiran komunikasi
- Menguasai kemahiran bergaul
- Mengetahui dan memperkembang perasaan ingin tahu mengenai hal diri dan alam sekeliling
- Menjaga kesihatan dan keselamatan diri
- Menguruskan hal-hal kehidupan seharian
- Mempunyai keyakinan diri dan konsep kendiri yang positif
- Melibatkan diri dalam kegiatan rekreasi
- Memahami keperluan perkembangan jasmani serta menguasai kemahiran motor
- Menghayati dan mengamalkan nilai-nilai murni
- Mengembangkan potensi, bakat dan daya kreatif serta intelek
SASARAN
|
Murid-murid yang :
·
telah disahkan oleh doktor pakar kanak-kanak
yang bertauliah
·
boleh mengurus diri tanpa bantuan orang lain
·
tiada kecacatan fizikal yang teruk
·
tidak mengalami masalah sikap atau
tingkahlaku luarbiasa seperti hyperaktif yang sukar dikawal, ganas atau mental
yang teruk
·
tidak mengalami sebarang penyakit dalam
seperti sawan, jantung dan lain-lain
(
percubaan selama 3 bulan diberikan kepada murid-murid baru)
VISI PENDIDIKAN KHAS
|
Menjadi
Sekolah Pendidikan Khas Integrasi
Yang
Cekap, Cemerlang, Cekal dan Berdikari
Dalam
Semua Bidang
MISI PENDIDIKAN KHAS
|
- Meningkatkan kepakaran guru dalam bidang pengajaran dan pembelajaran
- Meningkatkan prestasi murid dalam pencapaian UPSR
- Memantapkan pengajaran dan pembelajaran
- Memantapkan disiplin dan tingkah laku murid
MISI PENDIDIKAN KHAS MALAYSIA
|
Pendidikan
Khas di Malaysia adalah suatu usaha berterusan untuk melahirkan insan yang
berkemahiran, berhaluan, berupayaan, beriman, berdiri, mampu merancang dan
mengurus kehidupan serta menyedari potensi diri dan masyarakat yang seimbang
dan produktif selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara.
No comments:
Post a Comment