Sunday, 19 April 2015

LAPORAN MAC HEM PPKI SK SUNGAI ANIB III



Unit HEM PPKI adalah salah satu tunjang yang penting dalam pengurusan Bahagian Pendidikan Khas. Ini kerana, bahagian HEM merangkumi pelbagai unit penting yang bertujuan untuk memantapkan lagi PPKI SK Sg Anib III Sandakan bukan sahaja dari sudut kebajikan tetapi juga keselamatan, pembangunan dan juga kemajuan 3K. Berikut merupakan laporan setiap unit bagi bulan Mac 2015:


Unit Data dan Sistem Maklumat Murid
(Laporan oleh: Pn. Fiona Oswin & En. Herianto Ladati)


Jumlah Murid, Guru dan PPM (tetap) pada Mac 2015:

Murid Lelaki
Murid Perempuan
Jumah
20 Orang
6  Orang
26 orang
·         Murid Percubaan: 6 orang (4 Lelaki 2 Perempuan)

Guru Lelaki
Guru Perempuan
Jumlah
5 Orang
9 Orang
14 Orang
* Cikgu Siti Walna Saleh kembali bertugas pada 30 Mac 2015.
PPM Lelaki
PPM Perempuan
Jumlah
Tiada
3 Orang
3 Orang

Data Murid PPKI 2015 (Mac) Berdasarkan Agama dan Jantina (Keseluruhan Termasuk Percubaan):

Jantina:
Lelaki
Perempuan
Jumlah
24
8
32

Agama
Agama
Lelaki
Perempuan
Jumlah Keseluruhan
Islam
15
4
19
Bukan Islam
8
5
13
Jumlah
23
9
32


Data E-MIS dikemaskini secara berterusan. Namun, sehingga laporan ini ditulis, Data E-MIS murid Muhammad Nuh masih belum diapungkan oleh sekolah lama murid. Perkara ini telah dimaklumkan oleh Penolong Kanan PPKI kepada ibubapa murid ini. Jumlah murid tetap adalah seramai 25 orang murid. Seramai 5 orang murid percubaan telah diserap masuk ke PPKI iaitu:
1. Nur Damia Insyirrah (P)
2. Deasy Handayaniwati (P)
3. Muhammad Ashraff Daniell (L)
4. Yaldrie Petrus (L)
5. Aina binti Nasir (P)
Terdapat 6 orang murid percubaan yang masih belum diserap masuk ekoran masa percubaan 3 bulan yang belum dilepasi sehingga akhir bulan ini. Senarai murid ini adalah:
  1. Mohd. Azmawie (masalah kehadiran)
  2. Lee Jun Kai (belum habis tempoh percubaan)
  3. Khairil Tseu (belum habis tempoh percubaan)
  4. Mohd. Ridzuan bin Misuari (masalah kehadiran)
  5. Tsang Zhi Yaw (Murid percubaan baharu-Mac)
  6. Wilma Donna (Murid percubaan baharu-Mac)
Manakala bagi sistem Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM), bilangan kelas adalah berdasarkan program yang dibuka iaitu pada nisbah 7:3:1 (Pembelajaran:Pendengaran: Penglihatan). Bilangan murid pada setiap kelas ditentukan oleh umur murid.

Unit Kesihatan (Laporan oleh: Cik Norazimas Bte Abd.Azip)
Faktor kesihatan semua murid menjadi aspek penting yang diperiksa oleh guru bertugas dan semua PPM setiap hari khususnya sebelum PdP bermula. Pada bulan ini,aktiviti pengemaskinian buku kesihatan telah dilakukan. Selain itu, bagi laporan perkembangan isu berbangkit dari bulan sebelumnya, pihak hospital HDOK Sandakan telah memaklumkan bahawa pemeriksaan pergigian sepatutnya dijalankan pada bulan ini. Namun, ia terpaksa ditunda pada tarikh yang akan dimaklumkan kelak.

Unit Kebersihan (Laporan oleh: Pn. Siti Aminah binti Asmat)
          Pada bulan ini, unit kebersihan telah melaporkan bahawa kelas di PPKI telah dibersihkan setiap hari oleh PPM. Namun, terdapat masalah tikus yang bersarang di Stor PPKI dan masuk melalui lubang kecil yang terdapat di stesen bahasa inggeris. 3 ekor tikus telah ditangkap di dalam kelas PPKI dan dua ekor tikus kecil didapati mati di dalam stor PPKI. Tindakan mengemas stor oleh guru sukan dan kokum telah dilakukan.PPM juga telah mengemop stor tersebut.
          Selain itu, isu berbangkit daripada bulan Februari 2015, tong sampah baharu yang dirancang untuk  dibeli masih belum dapat dilaksanakan kerana masih belum ada sumbangan kewangan. Guru unit ini akan membuat tindakan susulan kepada Penolong Kanan PPKI Cik Shirley Liew.

Unit Keceriaan (Laporan oleh: Cik Norazimas Bte Abd.Azip)
          Unit ini telah mula melaksanakan tanggungjawab masing-masing dengan memaklumkan kepada semua guru tentang tarikh pelaksanaan gotong-royong fasa 2 bagi stesen masing-masing iaitu pada 23 Mac 2015. Oleh kerana setiap guru masih membuat aktiviti menyisih, menyusun semula dan mengecat menggunakan cat lama, maka wang dari Tabung Amanah Guru masih belum diagihkan kepada mana-mana guru. Gotong-royong fasa ketigaakan dijalankan pada 7 dan 8 April 2015.

Unit Keselamatan (En.Edriwin Idris)
Aspek keselamatan juga sentiasa diberi fokus khususnya dalam PdP. Semua guru masuk kelas pada masa yang ditetapkan (mengikut jadual) bagi mengelakkan sebarang masalah ataupun kemungkinan kecederaan dalam kalangan murid. Selain itu, setiap pagi guru bertugas mingguan akan memberi nasihat dan bimbingan kepada semua murid tentang tingkah laku yang baik dan perkara ini akan disusuli selepas rehat dimana guru tersebut akan memberi refleksi ke atas sikap dan tingkah laku murid secara keseluruhan.
Pas pelawat telah diwujudkan untuk memudahkan urusan ibubapa keluar dan masuk ke kawasan sekolah. Ini bagi menjamin keselamatan semua murid. Tindaan telah diambil dan pas pelawat tersebut telah diserahkan kepada pengawal keselamatan.  Namun, pas tersebut didapati tidak mencukupi dan guru unit ini akan menghasilkan pas tambahan bagi mengatasi masalah tersebut.
Program Sekolah Selamat telah dilaksanakan pada 13 Mac 2015. Terdapat beberapa kekangan semasa pelaksanaan program antaranya penglibatan kakitangan secara keseluruhannya. Tindakan telah diambil semasa program berlangsung dengan memanggil murid dan guru untuk berkumpul di Dewan Kasturi.

Unit Bantuan Yayasan Sabah (Laporan oleh: Pn. Siti Aminah binti Asmat)
Bantuan Yayasan Sabah yang diterima daripada kerajaan negeri berupa pakaian seragam sekolah, alat tulis dan buku, kasut sekolah serta bantuan susu sekolah satu Malaysia. Walaubagaimanapun, bantuan tersebut akan diterima secara berkala. bagi bantuan berupa pakaian dan kasut, akan diterima setahun sekali. Bagi bulan ini, bantuan buku latihan dan pensel Yayasan Sabah diberikan kepada 30 orang murid melalui simpanan guru kelas. Selain itu, permohonan Bantuan Yayasan Sabah bagi baju sekolah dan kasut sekolah telah dihantar kepada Penolong Kanan HEM sekolah (Pn. Hajah Muhani Rauflaco) pada 30 Mac 2015.

Unit Bantuan Kebajikan (EMK/INSURANS & KEBAJIKAN GURU DAN MURID) (Laporan oleh: Pn. Siti Aminah Asmat)
Bagi EMK, sistem  online permohonan EMK sudah dibuka dan telah diisi untuk 21  orang murid dan keputusan dijangka diketahui pada bulan Julai 2015 kelak.

Unit Aktiviti Komuniti (Laporan oleh: Pn. Siti Aminah Asmat)
Lawatan ke rumah murid iaitu Mohd. Zahrizan Bin Basri telah diadakan pada 4 Mac 2015 (Rabu) dengan dihadiri oleh Guru Besar (Tn. Haji Azhar Sani Bin Tamam) Penolong Kanan PPKI (Cik Shirley Liew), serta dua orang guru PPKI iaitu Pn. Siti Aminah Asmat dan En. Herianto Ladati. Lawatan ini bertujuan untuk menyampaikan wang sumbangan guru dan PIBG PPKI di atas pemergian bapa murid ini iaitu arwah En. Basri bin Basung.

Unit Disiplin (Laporan oleh: En. Sallehidun bin Saipul)
Pemantauan berkala oleh guru bertugas mingguan dalam aspek kebersihan, kekemasan dan disiplin murid sepanjang tempoh persekolahan. Ini bertujuan untuk  memberi pengetahuan kepada murid khususnya untuk berdikari dalam menguruskan diri sendiri. Selain itu, segala tingkahlaku positif dan juga negatif dicatatkan dalam buku diari murid secara berterusan bagi menganalisis kekerapan tingkahlaku yang ditimbulkan oleh murid-murid PPKI. Catatan ini perlu dibuat oleh guru atau PPM yang menyaksikan tingkahlaku tersebut.
Pihak Disiplin PPKI juga mengambil serius isu ketidakhadiran murid ke sekolah khususnya jika ibubapa tidak menghantar/menulis sebarang surat makluman. Hal ini khususnya penting bagi murid yang masih dalam tempoh percubaan. Ini kerana sekiranya murid sering tidakhadir  ke sekolah, PdP tidak dapat dijalankan secara konsisten dan prestasi murid juga tidak akan berkembang dan sukar diukur. Maka, pihak PPKI (Unit Disiplin) telah menghantar surat makluman kepada ibubapa murid percubaan (Mohamad Ridzuan bin Misuari) menyatakan tentang ketidakhadiran murid selama 6 hari pada bulan ini (Februari). Ekoran tindakan tersebut, kehadiran murid ke sekolah telah menunjukkan peningkatan positif iaitu sepanjang bulan Mac hanya dua kali murid tidak hadir ke sekolah.Peringatan kali kedua juga telah dilakukan oleh guru unit ini kepada ibubapa murid ini.

Unit RMT  (En. Sallehidun Bin Saipul)
Unit ini melaporkan bahawa  tiada sebarang pertambahan murid untuk RMT pada bulan ini. Jumlah kekal seramai 21 orang. Namun, tidak semua murid suka untuk makan RMT yang diberi. Masih ada beberapa orang murid yang masih membawa bekal mereka sendiri daripada rumah. RMT yang lebih akan diberikan kepada murid percubaan yang berminat untuk makan RMT tersebut.      

Unit SPBT ( Cik Azlianah binti Mohd. Lawi)
Tiada sebarang aktiviti yang dilaporkan oleh guru unit ini pada bulan Mac ini.

Unit Komuniti dan Kebajikan (Laporan oleh: Pn. Siti Aminah Binti Asmat)
Program Pesta Angpau telah diadakan sempena Tahun Baru Cina bersama murid dan ibubapa yang berbangsa cina pada tanggal 27 Februari 2015 yang lalu. Penglibatan ibubapa sangat memberansangkan pada hari tersebut. Selain itu, unit komuniti dan PIBG telah membuat kutipan sumbanagn ikhlas daripada guru-guru dan ibubapa murid PPKI bagi murid yang kematian bapa iaitu Zahrizan bin Basri. Arwah En. Basri bin Basung telah meninggal dunia pada 14 Februari 2015. Arwah akan sentiasa dikenang. Lawatan ke rumah murid secara rasmi akan dibuat pada bulan Mac 2015 kelak.



Unit Instrumen Penentuan & Penempatan (IPP) (Laporan oleh: En. Izrah Jumdail)
Seramai 5 orang murid percubaan telah diserap masuk ke PPKI iaitu:
1. Nur Damia Insyirrah
2. Deasy Handayaniwati
3. Muhammad Ashraff Daniell
4. Yaldrie Petrus
5. Aina binti Nasir
Seorang murid iaitu Er Ming Yuan Jordan, menolak untuk menyertai Program Percubaan di PPKI sekolah ini kerana akan berpindah ke negeri Johor. Surat rasmi (tulisan tangan) daripada ibubapa murid ini, telahpun difailkan bagi tujuan bukti dan dokumentasi. Selain itu, seorang murid iaitu Mohd. Haikal M. Jais telah menjalani ujian IPP dan akan ditempatkan selama 3 bulan percubaan di PPKI ini tetapi masih menunggu surat daripada pihak PPD Sandakan.

Unit Pembangunan (Laporan oleh: En Herianto Ladati)
Unit ini melaporkan bahawa peruntukan pembangunan telah dihabiskan sepenuhnya. Laporan keseluruhan (bergambar) ada disediakan dalam bulan April 2015. Peruntukan untuk memasang kipas telah disediakan (hanya dua buah; seunit berharga RM145. Sumbangan diperolehi daripada pihak PIBG. Selain itu, pembaikan penghawa dingin (2 unit) telah dilakukan. Namun, penghawa dingin di stesen Bahasa Inggeris/PTL sahaja yang dapat dibaiki. Manakala stesen BM masih dalam proses pembaikan. Kos pembelian langsir RM1173.00 daripada peruntukan RM15 000 (pembangunan) telah dihabiskan.

PENUTUP:
Syabas dan tahniah diucapkan kepada semua guru dan PPM kerana telah menjalankan tanggungjawab masing-masing dengan komited sepanjang bulan mac 2015 ini. Diharapkan agar kerjasama dan komitmen kerja yang telah ditunjukkan akan berterusan sepanjang tahun demi pembangunan diri murid dan semua warga PPKI S.K Sungai Anib III Sandakan. Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment