Unit HEM PPKI adalah
salah satu tunjang yang penting dalam pengurusan Bahagian Pendidikan Khas. Ini
kerana, bahagian HEM merangkumi pelbagai unit penting yang bertujuan untuk
memantapkan lagi PPKI SK Sg Anib III Sandakan bukan sahaja dari sudut kebajikan
tetapi juga keselamatan, pembangunan dan juga kemajuan 3K. Berikut merupakan laporan
setiap unit bagi bulan Februari 2015:
Unit Data dan Sistem
Maklumat Murid
(Laporan oleh: Pn. Fiona Oswin & En. Herianto Ladati)
Jumlah
Murid, Guru dan PPM pada Februari 2015:
Murid Lelaki
|
Murid Perempuan
|
Jumah
|
17
Orang
|
4 Orang
|
21 orang
|
·
Murid
Percubaan: 8 orang (5 Lelaki 3 Perempuan)
Data Murid
(Tetap) PPKI 2015 Berdasarkan Agama dan Jantina.
Jantina:
Lelaki
|
Perempuan
|
Jumlah
|
17
|
4
|
21
|
Agama
Islam
|
Bukan Islam
|
Jumlah
|
11
|
10
|
21
|
Guru Lelaki
|
Guru Perempuan
|
Jumlah
|
5
Orang
|
9
Orang
|
14
Orang
|
*Seorang guru perempuan cuti bersalin sehingga April
2015.
PPM Lelaki
|
PPM Perempuan
|
Jumlah
|
Tiada
|
3
Orang
|
3
Orang
|
Data E-MIS dikemaskini secara
berterusan. Jumlah murid tetap adalah seramai 21 orang murid. Berkenaan dengan kes murid berpindah masuk pada tahun
ini iaitu Hafiz Hakimi dan Aiden Wong, data murid telahpun dimasukkan ke dalam
data E-MIs (pendaftaran baharu) kerana data lama telah dipadam oleh pengurusan
data sekolah lama. Perkara ini tidak seharusnya terjadi kerana data murid tidak
boleh dipadam melainkan hanya diapungkan agar dapat disambut oleh guru data
sekolah baharu. Perkara ini boleh dipulihkan namun ekoran masalah system dan
‘human error’ maka data baharu terpaksa dimasukkan. Penangguhan pengemaskinian
data boleh memberi kesan yang buruk kepada permohonan EMK murid berkenaan.
Manakala bagi system Aplikasi Pangkalan Data
Murid (APDM), bilangan kelas adalah berdasarkan program yang dibuka iaitu pada
nisbah 7:3:1 (Pembelajaran:Pendengaran: Penglihatan). Bilangan murid pada
setiap kelas ditentukan oleh umur murid. Setakat ini, terdapat 3 kelas yang
tidak ada murid (NIL) kerana data murid sedia ada telah dipindahkan secara
automatic mengikut kohort umur. Selain itu, kelas pengilihatan tidak dapat dipadam
kerana program tersebut masih wujud di PPKI ini.
Pada
bulan ini juga terdapat perubahan bilangan guru dimana seorang guru perempuan
telah berpindah iaitu Cik Nurhidayah Binti Mohhammad Azmi. Ini menjadikan
jumlah guru kepada 14 orang.
Unit Kesihatan (Laporan oleh: Cik Norazimas Bte
Abd.Azip)
Faktor kesihatan semua murid menjadi aspek penting yang
diperiksa oleh guru bertugas dan semua PPM setiap hari khususnya sebelum PdP
bermula. Pada bulan ini, boring maklumat mengenai tahap kesihatan murid telah diedar
dan diisi. Pemeriksaan kesihatan belum dijalankan oleh pihak Kesihatan bagi
semua murid PPKI. Bagi murid-murid yang masih tidak mempunyai buku rekod
kesihatan yang tidak lengkap (khususnya bagi murid baharu), buku rekod
kesihatan telah ddiedar untuk dilengkapkan.
Unit Kebersihan (Laporan oleh: Pn. Siti Aminah binti
Asmat)
Pada bulan ini, unit kebersihan telah
mencadangkan kepada pengurusan PPKI untuk membeli tong sampah yang baharu untuk
setiap kelas bagi menggantikan tong sampah lama yang telah using. Selain itu,
bilangan yang ada juga tidak mencukupi. Sekiranya diluluskan, pembelian akan
dibuat pada bulan Mac kelak.
Unit Keceriaan (Laporan oleh: Cik Norazimas Bte
Abd.Azip)
Unit ini telah mula melaksanakan
tanggungjawab masing-masing dengan memaklumkan kepada semua guru tentang tarikh
pelaksanaan gotong-royong bagi stesen masing-masing iaitu pada 12 Februari 2015
( aktiviti sisih telah berjalan pada tarikh tersebut. Bagi tujuan menceriakan
stesen masing-masing, suatu persetujuan telah dicapai oleh semua guru untuk
menggunakan wang dari akaun Amanah sebanyak RM50.00 bagi setiap stesen. Hanya 9
stesen yang memerlukan belanjawan tersebut. Ini menjadikan jumlah belanjawan
untuk keceriaan sebanyak RM450. Wang ini akan diagihkan oleh Cikgu Norazimas
pada bulan Mac kelak. Stesen kecil seperti Stesen Kemahiran Manipulatif dan
Sains tidak memerlukan wang tersebut dan boleh menggunakan alatan keceriaan
dari Stor PPKI.
Unit Keselamatan (En.Edriwin
Idris)
Aspek keselamatan juga sentiasa diberi fokus khususnya dalam PdP. Semua guru masuk kelas pada masa yang ditetapkan
(mengikut jadual) bagi mengelakkan sebarang masalah ataupun kemungkinan
kecederaan dalam kalangan murid. Selain itu, setiap pagi guru bertugas mingguan
akan memberi nasihat dan bimbingan kepada semua murid tentang tingkah laku yang
baik dan perkara ini akan disusuli selepas rehat dimana guru tersebut akan
memberi refleksi ke atas sikap dan tingkah laku murid secara keseluruhan.
Pas pelawat telah
diwujudkan untuk memudahkan urusan ibubapa keluar dan masuk ke kawasan sekolah.
Ini bagi menjamin keselamatan semua murid. Tindaan telah diambil dan pas
pelawat tersebut telah diserahkan kepada pengawal keselamatan.
Unit Bantuan Yayasan Sabah (Laporan
oleh: Pn. Siti Aminah binti Asmat)
Bantuan Yayasan
Sabah yang diterima daripada kerajaan negeri berupa pakaian seragam sekolah,
alat tulis dan buku, kasut sekolah serta bantuan susu sekolah satu Malaysia.
Walaubagaimanapun, bantuan tersebut akan diterima secara berkala. bagi bantuan
berupa pakaian dan kasut, akan diterima setahun sekali. Bagi bulan ini, tiada
bantuan diterima.
Unit Bantuan Kebajikan (EMK/INSURANS
& KEBAJIKAN GURU DAN MURID) (Laporan oleh: Pn. Siti Aminah Asmat)
Masalah kehadiran
murid Azwan Lai Kah Hong berkait rapat
dengan masalah kewangan (ibubapa tidak mampu membayar sewa bas untuk murid ini
ke sekolah). Perkara ini mendapat perhatian daripada YB Au Kam Wah dan beliau
telah bermurah hati menyalurkan wang bantuan kepada murid ini. Kini, kehadiran murid adalah secara
konsisten. Manakala bagi EMK, system
online permohonan EMK sudah dibuka dan telh diisi untuk 20 orang murid. Terdapat seorang murid yang belum selesai dimohonkan kerana data
berkaitan dengan EMK masih belum dipindahkan daripada sekolah lama. Perkara ini telah diambil tindakan oleh PPM
: Pn. Normeya Garasiah dan kini sedang menunggu
maklumbalas. Selain itu, aktiviti unit ini pada bulan Februari turut merangkumi
pembelian hadiah perpisahan untuk Cikgu
Nurhidayah binti Mohhammad Azmi yang telah berpindah ke Pulau Pinang. Sumber
kewangan bagi membeli hadiah tersebut adalah daripada Akaun Amanah Guru PPKI.
Unit Disiplin (Pn. Nadia Abd.Rahim)
Pemantauan berkala oleh guru bertugas mingguan dalam aspek kebersihan,
kekemasan dan disiplin murid sepanjang tempoh persekolahan. Ini bertujuan
untuk memberi pengetahuan kepada murid
khususnya untuk berdikari dalam menguruskan diri sendiri. Selain itu, segala
tingkahlaku positif dan juga negatif dicatatkan dalam buku diari murid secara
berterusan bagi menganalisis kekerapan tingkahlaku yang ditimbulkan oleh
murid-murid PPKI. Catatan ini perlu dibuat oleh guru atau PPM yang menyaksikan
tingkahlaku tersebut.
Pihak Disiplin PPKI juga mengambil serius isu ketidakhadiran murid ke
sekolah khususnya jika ibubapa tidak menghantar/menulis sebarang surat
makluman. Hal ini khususnya penting bagi murid yang masih dalam tempoh
percubaan. Ini kerana sekiranya murid sering tidakhadir ke sekolah, PdP tidak dapat dijalankan secara
konsisten dan prestasi murid juga tidak akan berkembang dan sukar diukur. Maka,
pihak PPKI (Unit Disiplin) telah menghantar surat makluman kepada ibubapa murid
percubaan (Mohamad Ridzuan bin Misuari) menyatakan tentang ketidakhadiran murid
selama 6 hari pada bulan ini (Februari). Rekod kehadiran dilampirkan sebagai
bukti. Selain itu, Penolong Kanan PPKI Cik Shirley Liew akan berjumpa dengan
ibubapa murid tersebut bagi membincangkan hal ini dengan lebih lanjut.
Unit RMT (En. Sallehidun Bin Saipul)
Unit ini melaporkan bahawa tiada sebarang pertambahan murid untuk RMT
pada bulan ini. Jumlah kekal seramai 21 orang. Namun, tidak semua murid suka
untuk makan RMT yang diberi. Massih ada beberapa orang murid yang masih membawa
bekal mereka sendiri daripada rumah. RMT yang lebih akan diberikan kepada murid
percubaan yang berminat untuk makan RMT tersebut.
Unit
SPBT ( Cik Azlianah binti Mohd. Lawi)
Pada
bulan Januari yang lepas, pihak PPKI telah menerima buku teks dan buku aktiviti
bagi tahap 1 dan Tahun 4 (Masalah Pembelajaran). Senarai nama buku dan jumlah
buku yang diterima boleh dirujuk dari dalam fail SPBT. Semua buku teks dan buku
aktiviti yang diterima telah diagihkan kepada ketua panitia yang berkenaan.
Unit ini juga telah menghantar boring permohonan buku teks bagi tahun 2016
kepada JPN Sabah iaitu kepada Puan Rosni.
Unit Komuniti dan Kebajikan (Laporan
oleh: Pn. Siti Aminah Binti Asmat)
Program Pesta Angpau telah diadakan sempena Tahun Baru
Cina bersama murid dan ibubapa yang berbangsa cina pada tanggal 27 Februari
2015 yang lalu. Penglibatan ibubapa sangat memberansangkan pada hari tersebut.
Selain itu, unit komuniti dan PIBG telah membuat kutipan sumbanagn ikhlas
daripada guru-guru dan ibubapa murid PPKI bagi murid yang kematian bapa iaitu
Zahrizan bin Basri. Arwah En. Basri bin Basung telah meninggal dunia pada 14
Februari 2015. Arwah akan sentiasa dikenang. Lawatan ke rumah murid secara
rasmi akan dibuat pada bulan Mac 2015 kelak.
Unit Instrumen Penentuan &
Penempatan (IPP) (Laporan oleh: En. Herianto Ladati)
Setakat laporan ini
ditulis, belum ada sebarang Ujian IPP yang dijalankan di PPKI sekolah ini pada
bulan Februari. Namun, seorang murid bernama Lee Jun Kai yang berumur 7 tahun
telah diserap masuk untuk percubaan 3 bulan. Ujian IPP bagi murid ini
dijalankan di S.K Muhibbah Sandakan.
Unit Pembangunan (Laporan oleh: En
Herianto Ladati)
Peruntukan
pembangunan dipecahkan kepada RM35,000 dan RM15,000. Peruntukan RM15,000
berbaki RM3950.00 digunakan untuk membeli meja tetamu, langsir kelas dan rak di
luar kelas sebagai tempat menyimpan bekalan makanan dan minuman murid. Baki
akhir iaitu RM248.00 telah digunakan sepenuhnya (habis) untuk perbelajaan meja
tetamu yang lain.
Ekoran kerosakan 2 buah penghawa dingin
di kelas PPKI, pengerusi PIBG iaitu En. Abd Kariee telah meminta rakan
kontraktor untuk melihat dan mengganggarkan kos bagi pemasangan kipas dinding
atau silling. Anggaran kos bagi sebuah kipas termasuk dengan kos buruh (upah)
adalahsebanyak RM400.00 . Terdapat 4 buah kipass yang perlu dipasang. Oleh
kerana kos yang mahal, perkara ini akan dibincangkan dengan lebih terperinci
sebelum tindakan selanjutnya diambil.
Unit
Transisi Kerjaya
Unit
ini telah menjalankan Program Cuci Kereta pada 23 Februari 2015 (Isnin).
Program ini akan melibatkan semua murid yang bertujuan untuk mempelajari
beberapa teknik mencuci kereta dan memberi pendedahan kepada murid tentang
bidang kerjaya yang ada pada masa hadapan. Selain itu, ia juga bagi mempupuk
nilai berdikari dalam kalangan murid PPKI. Objektif program telah berkaya
dicapai bagi keseluruhan murid. Hanya beberapa orang murid (6 orang) memerlukan
bimbingan sepenuhnya.
PENUTUP:
Syabas
dan tahniah diucapkan kepada semua guru dan PPM kerana telah menjalankan
tanggungjawab masing-masing dengan komited sepanjang bulan Februari 2015 ini. Diharapkan agar
kerjasama dan komitmen kerja yang telah ditunjukkan akan berterusan sepanjang
tahun demi pembangunan diri murid dan semua warga PPKI S.K Sungai Anib III
Sandakan. Sekian, terima kasih.
No comments:
Post a Comment